Benchmarks

DISNEY CONCEPT
De kracht van Disney zit in de transparantie en de samenhang van het gehele concept. Zonder hier volledig te kunnen zijn zetten wij enkele belangrijke onderdelen van hun Service Excellence Strategie op een rij: Service thema, Service definitie, Service standaarden, Service leversystemen, Service integratie matrix, Service cirkel, Service herstel matrix, etc.

Versterkende HRM onderdelen zijn: Casting (werving en selectie),Training (Traditions, on the job, en MD), Teamwork, Reward and Recognition, en Internal Communication.

INTERPOLIS CASE
Interpolis heeft vanaf medio jaren negentig een fundamentele cultuurverandering ingezet, waarbij het bedrijf zich van een ingedutte en bureaucratische verzekeraar ontwikkelde richting een eigenzinnige speler op de verzekeringsmarkt. Hierbij een greep uit enkele zeer interessante thema’s die illustratief zijn voor de wijze waarop Interpolis deze omslag gemaakt heeft:

  • Van verzekeren op basis van wantrouwen naar verzekeren op basis van vertrouwen
  • Actief benutten van het nieuwe kantoorconcept (principes van Het Nieuwe Werken)
  • Binnen is buiten en buiten is binnen
  • Do’s and don’ts bij fundamentele verandering (gezamenlijke zoektocht – expeditie)
  • Programma ‘Open Leiderschap’